ZŠ Pardubice - Studánka - Žákovské portfolio pro hodiny angličtiny – otázky a návod na práci

Žákovské portfolio pro hodiny angličtiny – otázky a návod na práci

27. ledna 2016, 18:49 Mgr. Tomáš Zářecký

V příloze naleznete stručného průvodce pro práci se žákovským portfoliem v hodině anglického jazyka. Portfolio je určeno pro studijní skupiny Mgr. Tomáše Zářeckého v 5., 6., 7., a 8. ročníku. Průvodce je určený jak žákům, tak rodičům a pomůže v případě nejasností. Níže, prosím, věnujte pozornost častým otázkám a odpovědím.

Jaké části má portfolio?

První část jsou informace organizačního charakteru, žák dostává na jednom místě všechny termíny odevzdání jednotlivých úkolů, týdny pro plánované testy, harmonogram probíraného učiva… Stejně tak má přehled rodič, který zde nalezne i všechny písemné práce na jednom místě. (A pokud ne, ví, koho se ptát na to, kam se vypařily.)

Druhá část se věnuje sebehodnotícím aktivitám. Cílem těchto aktivit je, aby žáci dokázali sami adekvátně zhodnotit a posoudit své výkony, aby si lépe organizovali učení a pracovali se zpětnou vazbou.

Třetí část se týká slovní zásoby. Bez pravidelného studia, procvičování a opakování slovní zásoby nelze dosáhnout úspěchu.

Čtvrtá část se týká čtení s porozuměním, tedy dovednosti, jejíž procvičování je rovněž nezbytné.

Pátá část se týká vlastního psaní. Často nastává situace, kdy žák ví odpověď na otázku, nedokáže už ji ale zformulovat do věty. Je proto nutné průběžně trénovat i tuto dovednost.

Proč se hodnotí i procenty, ne jen známkou?

Protože po rozdání opravených testů často většina z Vás neřeší, jak jste test zvládli, ale že „kdybych měl o půl bodu víc, měl bych jedničku / dvojku…“, přitom cílem testu není jen získání známky, nýbrž ověření, nakolik jsem dané téma zvládl. Informace, že jsi uspěl na 84% a soused na 85% Ti říká, že oba téma umíte a neřešíš, že máš 2 a on 1.

Protože procenta lépe ukazují Tvůj vývoj. Např. situace, kdy jsi na začátku pololetí na hraniční dvojce, ale v průběhu roku se zlepšíš, ale stále zůstaneš pod hranicí jedničky. Výsledek? Dvojka na začátku, dvojka na konci. Ale pokud jsi na začátku psal testy se 60% úspěšností a na konci s 80%, vidíš, že ses podstatně zlepšil.

Protože procenta vždy vypovídají stejně o tom, jak jsi uspěl. Když odpovíš na čtyři věci z pěti, uspěl jsi na 80%. V každém testu. Když dostaneš jen známku, budou se Tvé výsledky odvíjet podle bodování, které někdy může být přísnější, jindy volnější, v jednom testu budou čtyři odpovědi z pěti stačit na jedničku, v jiném musíš odpovědět na všech pět otázek, jednou bude snazší získat lepší známku, jindy těžší, ve výsledku pak před sebou máš řadu známek s různou váhou, bodováním… Oproti tomu na 80% se nadřeš vždycky stejně.

Jak získám jednotlivé archy do portfolia?

Na začátku pololetí každý žák dostane nakopírované potřebné materiály od učitele.

Co mám dělat, pokud nějakou část ztratím?

Okopírovat si ji od kamaráda, nebo požádat učitele o novou kopii.

Co se stane, pokud nedodržím termíny odevzdání jednotlivých úkolů?

Pokud se jedná o arch se slovní zásobou, budeš zkoušený z povinné slovní zásoby pro celý ročník. Pokud se jedná o práci s textem, neodevzdání = odevzdání nepopsaného papíru.

Byl jsem nemocný, když se mělo odevzdávat…

Termín odevzdání je nejzazší možný termín. Pamatuj na to a odevzdej práci v předstihu.

Měl jsem to skoro hotové, ale sežral mi to pes…

Vychovej psa a vypracuj úkol znovu.

Úkoly jsou hrozně obsáhlé! Kde mám vzít čas na jejich vypracování?

Úkoly jsou obsáhlé, ale zároveň dlouhodobé. V průměru je na zpracování každé práce s textem a slovní zásobou 6 týdnů. Záleží na každém, jak si práci zorganizuje: zda se bude připravovat průběžně několikrát týdně, nebo nad úkolem stráví celé odpoledne a celou noc den před termínem odevzdání.

Některé úkoly jsou hrozně těžké!

Život není jednoduchý.

Je to práce navíc! Proč mám dělat tolik věcí doma, když chodím do školy?

Tři vyučovací hodiny týdně nemůžou stačit k osvojení cizího jazyka, když se k tomu nepřidá i pravidelná domácí příprava a samostudium. Pokud máme stejný cíl, tedy abys uměl anglicky, musíš na tom pracovat i sám a něco tomu obětovat.

Vážně to musím dělat?

Vážně.

strucny-pruvodce-studentskym-portfoliem-pro-anglicky-jazyk

Mgr. Tomáš Zářecký